بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
نحوه ورود به دین اسلام مرضیِ خداوند
منشور سه وجهی دینداری: شرعیات، یأس کفار، ولایت
یه معنا از اکمال دین یعنی چه؟ یعنی نخ تسبیح برای قواعد دین. همه قواعد، موضوعات در دین، رفتار های دینی، همه آنچه که دینیات هست مثل دانه های تسبیح هستند. اکمال دین یعنی چه؟ یعنی این دانه ها را وارد یک نخ تسبیح کن. أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ یعنی چی؟ یعنی من می خوام این دانه های تسبیح دینداری رو همه رو وارد یک نخ تسبیح کنم. رابطه ها با هم معلوم باشه. یک پیکره ایجاد کنم. روح این موضوعات رو این قواعد رو درشون بدمم. اینها به هم پیوسته بشوند. یک پیکره بشوند. این میشه سطح سوم از دینداری. یعنی دینداری سه گام داره، سه گام درون هم، سه گام به هم پیوسته، سه گامی که از هم جدا نیستند. اگر جدا باشند اون موقع شما دیندار نیستی. سه لایهی تو در تو. دینداری یک منشور سه وجهی است. باید این سه وجه کنار هم باشند. وجه دین قواعد، شرعیات، شعائر، رفتارها، وجه نسبت دین شما با کفار، و اون نسبت باید چی باشه؟ یأس کفار. وجه نسبت دین شما با ولایت، اکمال دین. این قسمت ولایت میشه اکمال دین. ولایت چیه؟ ولایت نخ تسبیح دینداری شماست، شیرازه ی دینداری شماست. لذا دینداری در یک نگاه یعنی همه قواعد و رفتارها و شعائر، آیا اینجا دینداری کامل میشه؟ آیا اینجا دینداری تموم شد دیگه؟ نه. شما باید بگی نسبت دینداری شما با کفار چیه؟ نسبت به کفار چگونه است؟ و باید بگی که نسبت دینداری شما با ولایت چیه؟ این سه گام دینداری در سوره مائده. پس ما سه سطح از دینداری، سه گام از دینداری سه لایه و سه وجه از دینداری داریم که این سه ضلع مثلث در دینداری مهم هستند. هر سه این سه ضلع باهم دینداری ما را می سازند. شما دینداری رو یک مثلث ببینید. وقتی شما دین داری که این مثلث در شما شکل بگیره. ضلع اول مثلث شعائر دین، شریعت ها، احکام، قواعد، رفتارها. ضلع دیگر نسبت دین شما با کفار که باید مأیوس کننده باشه. ضلع دیگر نسبت دین شما با ولایت. مسیر بهره مندی از دین، ضلع متناسب با ولایت هست. مسیر عدم بهره مندی از دین، ضلع متناسب با کفار است. اگر شما این ضلع از دینداری که باید نسبت به کفار تعیین تکلیف شده باشه، مناسب نباشه، این ضلع مأیوس کننده وجود نداشته باشه، دین شما برای شما نه تنها ثمره ی آخرتی نداره بلکه ثمره ی دنیایی هم نداره. دین بی فایده میشه.
چگونه وارد دین اسلامِ مورد رضای خداوند شویم؟
مسیر اینکه دین ما را به سمت فضاهای متنعم، فضاهای بهرهمندی، پیش ببره، الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُم[المائده5: 3] ، یعنی چی؟ یعنی ضلع نسبت دینداری با ولایت. میفرماید الیوم اکملت لکم دینکم المائده5: 3] یعنی چی؟ یعنی ضلع نسبت دین شما با ولایت ایجاد شد. حالا شما باید اون ضلع رو بگیرید و این ضلع رو در دینداریتون ایجاد کنید. این وجه رو در دینداریتون پیاده کنید. اگر این کار را بکنید چی میشه؟ شما میرید به سمت بهره مندی، وَ أَتمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى[ المائده5: 3] . دین شما می شه دین بهره آور، دین منفعت آور، دین نعمت آور. نماز شما میشه نماز نعمت آور. روزه شما میشه روزه نعمت آور. حج شما میشه حج نعمت آور. چه زمانی؟ زمانی که شما وجه نسبت به ولایت رو داشته باشید و به این وجه بپردازید. اون نخ تسبیح ولایت در دین شما حضور پیدا کنه. و از این مسیر هست که شما به نعمتها میرسید وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا [المائده5: 3] و به فضای رضایت خدا. خدای متعال اسلام را به عنوان دین مورد رضایت شما میپذیره. اسلام شما رو میپذیره، مهر تایید میزنه که شما دین اسلام دارید و مورد رضایت من است. ممکنه کسی بفرماید که دین من اسلام هست. سوال این میشه، آیا دین شما که اسلام هست اسلام مرضی خدا هست؟ اسلام مورد رضایت خدا هست؟ طرف تعجب می کنه اسلام مورد رضایت خدا چیه؟! من مسلمان هستم دیگه. نه اسلام مورد رضایت خدا اینه، شما ضمن این که مسلمان هستی و قواعد و رفتارها، احکام، شعائر، شریعت پایبند هستید باید دین شما نسبتش با کفار معلوم باشه، راه کفار به سمت دین شما باید بسته باشه. و نسبت دین شما باید با ولایت معلوم باشه و بهره مند بشی. اون موقع است که شما به مرحله ای میرسی که اسلام شما اسلام مرضی خداست. شما اون موقع است که مسلمان مورد رضایت خدا هستی، وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا [المائده5: 3] . ازش یه اصطلاح برداشت کنیم مسلمان مورد رضایت، مسلمان مورد رضایت خدا، مسلمان مرضی خدا. ما مسلمان هستیم آیا مسلمان مرضی خدا هستیم؟ بله تا قبل از رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا [المائده5: 3] فرد دیندار هست ممکنه بگیم شکلی از اسلام در او هست. خدای متعال به او نمی فرماید دین تو اسلام است، اسلام مورد رضایت من هست. باید از دروازه ولایت عبور کنه، میثاق نسبت به ولایت در تمام ابعاد و رفتارهای دینداری اش رسوخ کنه. با دین از نعمات در راه خدا بهره مند بشه بیاید تو میدون. خدای متعال میفرماید که الان من به تو می گویم که دین تو اسلام مورد رضایت منه. تو الان شدی مسلمان مرضی.
میثاق با ولایت چون روح منجر به حیّ شدن اعمال دینی می شود
مسیر باید به سوی اسلام مرضی باشه. این مسئله مهمه. مسلمان هستی؟ میفرماید بله. مسیر دینداری شما باید به سمت مسلمان مرضی خدا شدن، باشه. به سمت اسلام مرضی باشه. شما باید مدام تلاش کنی این رو به دست بیاری. می فرماید من دین دارم من قواعد اسلام را رعایت می کنم. نه آقا جان شما باید به دنبال ابتغای اسلام مرضی باشید. اگر در این مسیر نباشی ممکنه به سطوحی از این مقصد برسی، اگر به دنبال این مسیر نباشی هر دینی داشته باشی از شما قبول نمیشه. در آیه ۸۵ سوره آل عمران میفرماید که وَ مَن يَبْتَغِ غَيرَ الْاسْلَمِ دِينًا[آل عمران3: 85] ، هر کسی که در مسیر غیر از ابتغای این اسلام مرضی، به دنبال غیر از اسلام مورد رضایت خداوند متعال باشه هر کس به دنبال این نباشه که دینش بشه همان اسلام مورد رضایت خدا، این مسیر را حرکت نکنه، فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ[آل عمران3: 85] هرگز از او قبول نمیشه. به هیچ وجه از او مورد قبول نیست. آقا من خیلی شریعت رعایت کردم من خیلی قواعد رعایت کردم من خیلی مراعات کردم موضوعات بسیاری رو من خیلی تلاش کردم من خیلی حج رفتم من خیلی نماز خوندم من خیلی روزه گرفتم من خیلی این مسیر ها رو رفتم من خیلی تلاش داشتم، فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ[آل عمران3: 85] قطعاً از او قبول نمی شه، وَ هُوَ فىِ الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِين[آل عمران3: 85] . او در آخرت از خسران کننده گان هست، خسارت زیادی دیده. فقط خسارت دیده. بله مجموعه قواعد دین، رفتارها، احکام، شعائر دین میت هستند با میثاق ، روح به این دین دمیده میشه. میثاق بستن یعنی دمیدن روح به دین. یعنی زنده شدن دین شما. یعنی حی شدن دین شما و اتمام نعمت یعنی دین اثرگذار. یعنی دین اصلاحگر یعنی دین یاری کننده یعنی دین نصرت کننده یعنی دین یاوران امام. شما باید از این مسیر دین میت رو به دین حی و دین اثرگذار برسونید. و بر اساس اون در زمره برپا کنندگان ظهور امام علیه السلام باشید. مسیر به سوی صراط اینگونه هست. اسلام، اسلام مرضی یعنی صراط، یعنی صراط مستقیم.