بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
دین کامل، نهرِ متصل به اقیانوس دینداریِ مورد رضایت خداوند
شما وقتی دین رو قلمداد کنید به تعامل با خدا، ما در دنیا و بسیاری از مسیر آخرت، در بسیاری از مقاطع قیامت، بعد از قیامت، در بسیاری از درجات بهشت، در بهترین بهشت ها، در جنات نعیم، ما در نهری از تعامل با خدا هستیم، نه در اقیانوس تعامل با خدا، نه در اقیانوس دین. در اقیانوس دین است که ما به دین مرضی میرسیم، دین مورد رضایت خدای متعال آنجاست. آن جاست که توحید معنادار میشه. ما الان با توحید دست و پنجه نرم میکنیم. ما الان با معرفت الله دست و پنجه نرم میکنیم. تمام تلاش مان در دنیا، بخش زیادی از آخرت و جنات دستگرمی با معرفت الله است. آغاز معرفت الله از آنجایی است که شما به اقیانوس دین میرسید، کجاست؟ از آنجایی است که شما وارد یک فضای مختوم میشید. بله مقصد معرفت الجنه نیست. مقصد معرفت انسان نیست. مقصد سبیل نیست، معرفت طریق نیست. اینها مقصد نیستند. این ها از مقصد کشیده شده اند و آمدند اینجا. معارف مربوط به سبیل مربوط به طریق مربوط به انسان مربوط به جنات مربوط به تمام آنچه که در عالم است، اینها از اون اقیانوس دین مرضی به سمت ما انشعاب خوردند، به سمت ما شریعه خوردند.
خب از سمت این اقیانوس دین یعنی دین مرضی به سمت ما شریعه ای آمده، ما به اون پایبند میشیم. ما می آیم توی آن نهر قرار می گیریم، میشه دینداری ما. این دینداری ما، آیا ما رو به سمت اون اقیانوس میبره؟ نه، به یک شرط میبره، وقتی که میشه دین کامل. دین کامل یعنی نهری از دین که به اقیانوس وصل است والا دین کامل نیست. شما به اونجا نمی رسید. دیندار هستی به سوی دین مرضی نیستی. شما شدی چی؟ یک سطل آب که از اون اقیانوس دینداری برداشتند و آوردن در خونه شما ریختند توی حوض هیچ ربطی هم به اون اقیانوس نداره. هیچ اتصالی به اون اقیانوس نداره. شما اینجا داری آبتنی می کنی. شما از این آب استفاده می کنید، بهره مندی از این آب ولی در حد یک حوضچه. ورود شما به این دین شما را به سمت اون اقیانوس دین مرضی نمیبره. چرا؟ این یک رود نیست به سوی اون اقیانوس مرضی، به سوی اون اقیانوس دینداری مرضی خدا.
ما خدا را چی می بینیم؟ خدایی که ما را آفریده و یک دینی فرستاده و برای ما مطرح کرده که ما بهتر زندگی کنیم، خدا را شکر میکنیم صحیح و سلامت بمونیم تو دنیا خوب زندگی کنیم ، آخرت هم از دنیا رفتیم یه باغی باشه یه نخلی باشه یه بستانی باشه اونجا باشیم و حوریایی باشند و بعد اینجوری باشه و اینها. آقا دنبال چی هستی؟ این معرفت الله هست؟ این نگاه ما به دینداری معرفت الله هست؟ این نگاه ما به دینداری جستجوی معرفت الله هست؟ آیا اینطور هست؟ نه ما ضعف داریم. همه مسیر، همه نعمات، همه باغ و بستان ها، همه جنات، مقدمه ورود به دین مرضی خداست. ما اونجا می خوایم وارد دین بشیم. همه آن تعاملی که ما داریم در دنیا به عنوان دین، نهری از دین خداست، دین مرضی خداست. عرض کردیم تازه اگر شما دین کامل داشته باشید نهری از دین خداست. اگر دین کامل نداشته باشید شما داخل یک حوضچه هستید. ما باید وارد دین الله بشیم، دین مرضی خدا. یعنی مقصد اونجاست.