بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

بحث الکهف ذیل مُلتَحَد بودن خداوند

در آیه بیست و هفتم سوره کهف مطرح است که وَ اتْلُ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكلِمَاتِهِ وَ لَن تجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا[الکهف18: 27] یه عنوان بخواهیم عرض کنیم بحث الکهف ذیل بحث الملتحَد بودن خداست بحث الکهف از اینجا بیرون میاد شما چرا میری سراغِ الکهف، چرا فضایی به نام الکهف هست چون فضایی به نام الملتحَد بودن خدا وجود داره بحث کهف در سیر اتصال و بهره از فضای الملتحَد بودن خداست کسی که الحاد میکنه یعنی چی میکنه یعنی برای یک موضوع خدایی در یک موضوع خدایی نسبت به اشیاء در اون موضوع خدایی نسبت به اون اشیاء خدایی و یا نسبت به نظام نظم و ساختار و مفاهیم حاکم و موجود در اون نظام خدایی در اون موضوع خدایی جایگزین معرفی می کنند جایگزینی غیر خدایی اون جایگزین میتونه جایگزین شی باشه یا جایگزین مفهوم شی باشه یا جایگزینی برای نظام حاکم این موضوع باشه ساختار حاکم بر آن موضوع و برخی مفاهیم حاکم بر آن موضوع هرگونه جایگزینی معرفی کردن یعنی از آن چیزی که خدای متعال مد نظرش هست از اون خارج کردن و به سمت دیگری به مقصد دیگری سوق دادن و بدلی برای آن موضوع معرفی کردن و به سمت اون بدل سوق دادن این الحاد است و اون فردی که این کار رو میکنه ملحد است ملحد کسی است که بدلی برای نعمت خدا معرفی می کنه خدای متعال نعمت خاصی رو قرار میده او این نعمت رو کنار میزنه و به جای این نعمت نعمت دیگری رو به عنوان بدل این نعمت معرفی می کنه این ملحد هست در آیه قرآن وقتی می فرماید خدای متعال ملتحَد هست یعنی خدای متعال باید محل یا مقصد التحاد فرد باشه وَ لَن تجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا [الکهف18: 27] یعنی شما جایی کسی به جز الله رو به عنوان محلی و مقصدی برای التحاد پیدا نمیکنی باید فقط الله باشه فقط الله باید محل التحاد شما باشه تو باید التحاد کنی الی الله تو باید التحاد کنی خدا را باید رابطه التحاد و الحاد رو بحث کنیم در بحث الحاد، الحاد در موضوعات خدایی به سمت غیر مطرح است یعنی کسی که میاد در موضوع خدایی الحاد می ورزه ظاهراً در بحث التحاد التحاد موضوعی است که نسبت به خدای متعال مطرح است و باید باشه و انسان ها در مسیر الی الله باید التحاد داشته باشند نسبت به خدای متعال.