بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
شکل گیری شرایط و وقایع پیرامونی بر اساس کلام الهی
تطبیق شرایط پیرامون براساس وحی
وقتی در مورد کلام خدا حرف میزنیم ممکنه گفته بشه در کلام خداوند متعال خطاب به رسول الله ص شرایط پیرامونی لحاظ شده، شرایط پیرامونی دیده شده، این درسته. این درسته به این معنا که وقتی شما بیرون از کلام و در همون حد پیرامونی قرار دارید و میخواهید به کلام بپردازید. این بررسی موضوع از آخر به اول هست. در واقع مطلب این است که شرایط پیرامونی آثار کلام خداست. این کلام خداست که شرایط پیرامونی رو رقم میزنه. کلام خدا محدود به، یا متوقف به، یا با ملاحظه به شرایط پیرامون نیست. شرایط پیرامون بر اساس کلام خداوند متعال رقم میخوره. اصل کلام خداست. وقتی گفته میشه کلام خدا شرایط بیرونی رو رقم میزنه اینجا ما در واقع می خواهیم اصل و فرع بودن رو تعریف کنیم. اگر در مقام تعریف اصل و فرع نباشیم اون دیگه مهم نیست شما کدوم رو تعریف کنید. شما میتونی بگی که در کلام خدا شرایط بیرونی لحاظ شده است، اگر بحثتون تعریف اصل و فرع نباشه. ولی اگر بخواهید اصل بودن و فرع بودن را تعریف کنید، اصل کلام خداست.
شرایط پیرامونی و موقعیت درونی رسول الله بر اساس نزول وحی شکل می گیرند
کلام خدا است که وقتی میخواد حادث بشه برای حدوثش شرایطی رقم می خوره و در زمان حدوثش شرایطی رقم میخوره و بعد از حدوثش شرایطی رقم میخوره، در پیرامون. اونها در واقع ترویج کلام خدا هستند. آنها آثار کلام خدا هستند. این طوری نیست که کلام خداوند متعال با توجه به اون شرایط صادر بشه، یعنی به شرایط نگاه کرد و کلامی گفت، نه. کلامی گفت و شرایطی ایجاد شد. همین که اراده کرد کلامی بگوید برای آن کلامی که می خواهد بگوید زمینه و شرایط ایجاد شد. کلام گفت شرایطی را ایجاد کرد، در حین گفتن و پس از گفتن. به عنوان مثال بریم در درون وجود رسول الله ص، اتفاقاتی باید در ایشون بیفته کلامی بهشون برسه. شرایط درونی رسول الله ص رو در نظر بگیریم. موقعیت های ارتفاعی رسول الله ص در نظر بگیریم. چون به ایشون کلامی باید گفته بشه، ایشون در موقعیتی قرار میگیره، میاد در یک ارتفاع. چون این کلام قراره به ایشان گفته بشه موقعیتش تعیین میشه و آن چیزی که در فکر او باید خطور کنه، خطور میکنه. آن نوع از فشار و استرسی که باید بگیره، میگیره. اون حس و حالی که باید پیدا کنه، پیدا میکنه. کلام به سمت ایشان نازل میشه و آن تبعاتی که باید بگذاره، میگذره. لذا سرشاخه همه اتفاقات و حرکات صدور کلام خداست. سرشاخه همه این ماجراها همه این شرایط پیرامونی و وقایع پیرامونی این کلام خداست.