بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

آیه دوم سوره مائده ذکر عمده مصیبت های صدر اسلام

عدم تعدّی در برابر شَنَآنُ قَوْم نسبت به چه چیزی است؟

در معنای وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا[المائده5: 2] ، اینجا در معنا باید توجه کرد که اونجایی که گفته شده که أَن تَعْتَدُواْ‌[المائده5: 2] ، جار و مجرور چیه؟ مفعول اینجا چی هست؟ کی هست؟ تعدی نسبت به چه چیزی نکنید؟ در عمده ترجمه‌ها این گرفته شده که تعدی نکنید نسبت به آن قوم که شنآئت دارند. این دلیل کافی نداره برای اینکه گفته بشه به آن قوم تعدی نکنید. اینجا عبارت کلی است. کلاً شنآئت اونها نباید باعث بشه شما اهل تعدی بشید. این رو حواستون باشه. این تعدی ممکنه نسبت به خود اونها هم باشه. باشه نسبت به خود اونها هم تعدی نکنید. ولی سطوح اصلی تر و مهم ترش اینه نسبت به قواعد دین که گفته شده لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ [المائده5: 2] ، نسبت به قواعد دین اهل تعدی نشید و فراتر از این نسبت به عقود که باید وفای به عقود داشته باشید تعدی نکنید که اینجا ما عقود را ذیل ولایت اهل بیت علیه السلام معنا می کنیم. لذا در این سطح شما باید نسبت به ولایت اهل بیت علیه السلام اهل تعدی نباشید، نسبت به اهل بیت علیه السلام اهل تعدی نشید. هرگونه تعدی نسبت به اهل بیت علیه السلام به هر شکلی، کمک به شنآئت شآنئین هست.

لشکر شانئین، تعدی کنندگان در حق اهل بیت ع هستند که بر اثم و عدوان اجماع کردند

شما وقتی به اهل بیت علیه السلام تعدی می کنی به شآنئین کمک کردی. سپاه شآنئین کی هست چه کسانی هستند؟ تعدی کنندگان به اهل بیت علیه السلام، تعدی کنندگان به خاندان رسول الله صلوات الله علیه. این ویژگی سپاه شآنئین هست. فرماندهان سپاه، اتاق فکر سپاه، شآنئین هستند، لشکر سپاه تعدی کنندگان به اهل بیت علیه السلام هستند. لشکر سپاه کسانی هستند که از مسیر عدل خارج شدند. اینها لشکر سپاه هستند. لذا مومنین رو می کشانند به سمت تعدی. شآنئین قوم یعنی قوم شنآئت کننده از سر شنآئت مومنین رو منحرف می کنند به سمت تعدی میاورند. ابتدا مومنین از قواعد و از عقود خارج میشند یعنی در سطح خروج از قواعد، قواعد اسلام و عدول از عقود، مومنین را پیش میاورند بعد در بین مومنین اجماع درست میکنند اجماع درست میکنند بر اثم و عدوان. مومنین با هم جمع میشند کنار هم جمع میشند با هم همکاری می کنند همدیگر را کمک می کنند بر اثم و عدوان. مصیبت های اسلام مصیبت‌های تاریخ اسلام همش ذیل همین آیه است. ریشه مصیبت ها شآنئین هستند. اون اصلی ترین افرادی که این مصیبت ها رو رقم زدند، پشت صحنه این مصیبت ها، شآنئین هستند. مومنین رو به انحراف می کشونند. بعد از انحراف، مومنین رو وقتی به انحراف میکشونند باعث میشند که مومنین تعدی کنند، تجاوز کنند از حدود، عبور کنند از حدود خدا، از قواعد خدا. عبور کنند از عقود، پیمانها را رها کنند و بعد باهم اجماع کنند. مومنین را به سمت اجماع می کشونند، اجماع بر اثم و عدوان. اینها مصیبت‌های تاریخ اسلام را رقم زده.