اسلام به معنای قرآنی تنها طریق پذیرش اعمال از جنّ و انس

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

پذیرش اعمال مخلوقاتِ مکلَّف فقط از طریق دین اسلام

آنچه که از انسان مورد قبول حضرت حق خدای متعال قرار میگیره اسلام هست اسلام به معنای قرآنی، نه به معنای اصطلاحی، نه به معنای تاریخی و اصطلاحی بلکه به معنای قرآنی. آنچه که از انسانها در نزد خدای متعال مورد قبول هست اسلام هست. آن رفتاری که ذیل اسلام معلوم ‌میشه، آن اسلامی که در قرآن مطرح هست. همه انسان ها رفتارهای مختلفی دارند که این مجموعه رفتارهای انسان ذیل بخشی از دین آنهاست. مجموعه دین فراتر و شامل تر از رفتارهاست. تنها دین مورد قبول نزد خداوند متعال "اسلام" است، إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‌[آل عمران3: 19] ، از اول تا آخر. در تمام بشر و حتی اگر این موضوع از دین برای غیر بشر مطرح باشه که هست در غیر از انسان ها مثلاً در جنیان و سایر موجوداتی که به مانند انسان مکلف به تکلیفاتی هستند. اون دینی که مورد قبول هست اسلام هست. اون رفتاری مورد قبول هست که عنوان اسلام بهش بخوره. عرض شد اسلام هم جاش معلومه. خدای متعال در آیات متعدد در سور متعدد در نوع بیانات مختلف از جمله برخی از بیانات در داستان های انبیاء علیه السلام اسلام و جایگاه اسلام رو معرفی میکنه. اون رفتار از ما نزد خداوند متعال مورد قبول هست یعنی چی؟ یعنی مورد اقبال خداست. خدای متعال به اون رفتار ما پشت نمیکنه. به اون رفتار ما توجه میکنه. اون رفتار از ما مورد قبول خداوند متعال هست که اسلام باشه، در مسیر اسلام باشه.

پذیرش بهترین رفتارها، حتّی از بهترین پیامبران تنها از طریق دین اسلام

این حتی در مورد انبیاء علیه السلام هم هست. شما حتی ممکنه مثل کسی باشی که خانه کعبه را بنا میکنه، خانه کعبه را اصلاح میکنه، حج رو برپا میکنه، به دیگران یاد میده. شما میخوای بری یه حج به جا بیاری. الان ما آدمها هنر که کنیم در طول عمرمون یکی دو باری توفیق پیدا کنیم در مراسم حج حضور داشته باشیم، نقشمون همین قدر هست در حج. از عالی ترین نقش ها در حج مربوط به چه کسی هست؟ ابراهیم علیه السلام. وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ[البقره2: 127] ‌. ابراهیم علیه السلام قواعد بیت الله الحرام را مرتفع کرد، حج را برپا کرد، مناسک حج را بنا کرد. امروز شما از سعی صفا و مروه وقتی صحبت می کنید یا میرید در حج این را انجام میدید، اینها مناسکی است که به واسطه ابراهیم علیه السلام اصلا بنا نهاده شد. لذا می‌فرماید که وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ‌ وَ إِسْماعيل[البقره2: 127] ‌، ابراهیم و اسماعیل قواعد مِنَ الْبَيْتِ‌ رو رفعت دادند و چی می‌گفتند؟ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا[البقره2: 127] . ما یه رفتاری انجام دادیم ظاهرش خوبه خیلی هم خوبه ولی تو، توی خدا باید از ما قبول کنی. اگه مورد قبول خدای متعال قرار نگیره به درد نمیخوره. یعنی چی؟ یعنی این رفتار إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ‌ وَ إِسْماعيل‌[البقره2: 127] ، این رفتار ابراهیم و اسماعیل باید اسلام باشه. اگه اسلام نباشه مورد قبول نیست. بله این توجه به رفتار مهمه. آقا ما که خیلی دینیات داریم، ما که خیلی رفتارهای دینی داریم، چشمون رو میگیره. الحمدلله ما که خوب هستیم اهل حج و اهل زکات و اهل نماز و اهل انواع خیرات. باید توجه کنیم این باید اسلام باشه. دین ما باید اسلام باشه تا مورد قبول باشه و الا مورد قبول نیست. یعنی چی باشه؟ شما که حالا دیندار هستی یعنی چی باشه؟ یعنی دو تا توجه مهم باید درش باشه، نسبت دین شما با کافران، نسبت دین شما با ولایت. این دوتا باید معلوم بشه. ابراهیم علیه السلام حج رو بنا میکنه، مناسک حج رو بنا میکنه، دو تا موضوع باید درش معلوم باشه. نسبتش به کافران، نسبتش با ولایت. این دوتا باید درش معلوم باشه و الا مورد قبول نیست. لذا ابراهیم علیه السلام در ادامه می فرماید وقتی که دعا می‌کنند که ربنا تقبل منا[البقره2: 127] ، هم ابراهیم هم اسماعیل ها، هر دو دعا میکنند، رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم‌[البقره2: 127] ، یعنی چی؟ یعنی رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَينِ لَكَ[البقره2: 128] . ما داریم یه رفتارهای انجام میدیم این رفتارهای ما اسلام باشه در قبال تو. این دین ما در محضر تو، برای تو، اسلام باشه و ما مسلم باشیم. یعنی رفتار اسلام گونه داشته باشیم. رفتاری داشته باشیم که ذیل اسلام باشه. رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَينِ‌ لَكَ وَ مِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ[البقره2: 128] و از ذریه ما هم امت مسلمی برای تو قرار بده. نه تنها این رفتار ارتفاع دادن قواعد مِن البیت رو بلکه کلا ما را مسلم قرار بده، همه رفتارهای ما از زمره اسلام باشه. بله ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام این مطلب را دارند. چه زمانی؟ در زمان شیخ بودن ابراهیم. سال ها پس از نبوت و رسالت ابراهیم علیه السلام. بله ما باید مسلمان باشیم مسلمان قرآنی. مسلمان با تعریف قرآن. تعریف مسلمان داریم، تعریف اصطلاحی از مسلمان، تعریف تاریخی از مسلمان. یه مسلمان داریم مسلمان قرآنی، مسلمانی که ابراهیم علیه السلام درخواست میکنه. مسلمانی که خدای متعال می فرماید که هیچ دینی نزد من مورد قبول نیست الّا اسلام.