بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

در جستجوی معنای ولَد در مورد خداوند

چهار طریق شناخت معنای آیه لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد

نکته ای در مورد آیه سوم سوره توحید. مطرح است که اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد[الاخلاص112: 3] . در مورد خدای متعال این معرفت مطرح است که او والد نیست، او مولود نیست. این رو گاهی ترجمه می‌کنند به یک معنا و اون اینکه خدای متعال بچه نداره، فرزندی نداره. آیا این درست است؟ آیا این همه ی معناست؟ آیا اینکه مطرح بشه خدای متعال فرزندی نداره و فرزند کسی نیست، یعنی از کسی متولد نشده، آیا این معنا یک معنای کامل هست؟ ما چند جور میتونیم موضوع رو بررسی کنیم. از چند جهت میشه در جستجوی معنای جامع و دقیق آیه سوم بود. یکی در خود سوره توحید است. جایگاه این معنا رو و این آیه رو بشناسیم. یکی در آیات دیگر است، وارد بشیم و در آیات دیگر قرآن ببینیم بحث ولد بودن در مورد خدای متعال، ولد داشتن در مورد خدای متعال چی هست؟ چگونه بحث شده؟ مشخصات اون بحث رو اونجا دنبال کنیم. که حالا در این بحث دوم به شکلی معناشناسی ولد هم میتونه در همین بخش دوم باشه یا ما میتونیم به عنوان یک بخش سوم معناشناسی ولد رو دنبال کنیم. پس حالت سوم میشه معناشناسی ولد. یه بحث دیگر با یک شکل ورود دیگر، جایگذاری اون معنایی است که از آیه سوم تصور داریم و تحلیل بر اساس اون. مثلاً چی؟ اینکه این معنا در مورد خدای متعال هست و اختصاص به ایشون داره، آیا این معنا برای کس دیگری نیست؟ این معنایی که ما از آیه سوم تصور داریم آیا اون معنا برای کس دیگری نیست؟ این چهار مسیر رو میشه دنبال کرد، آیه سوم سوره توحید رو بهتر و دقیق تر معنا کرد. از این چهار جهت میشه پیش رفت و آیه سوم سوره توحید رو دقیق تر معنا کرد جامع تر و صحیح تر معنا کرد و به معنای درخور آیه سوم سوره توحید رسید.

نقض معنای ولد به فرزند در آیه سوم سوره توحید با چند شاهد مثال

نکاتی در مورد جهت چهارم بررسی معنای آیه سوم سوره توحید. در معنای آیه سوم سوره توحید اگر از جهت چهارم وارد بشیم و فرض این باشه که آیه سوم سوره توحید به این معناست خدای متعال فرزند ندارد و فرزند کسی نیست و این به عنوان یک آیه در معارف سوره توحید و به عنوان مختصات و ویژگی متعلق به خدای متعال مطرح است. که در همه ویژگی‌های خدای متعال از جمله این ویژگی هیچ کفوی برای خدای متعال وجود ندارد، هیچ معادلی برای خدای متعال وجود نداره. اگر معنا رو این بگیریم، سوال، آیا جبرئیل فرزند کسی است؟ ولد کسی هست؟ ولد به معنای فرزند، و آیا جبرئیل فرزند می آورد؟ ما قطعاً در مورد جبرئیل سلام الله علیه قطعاً در مورد ایشان نمیتونیم بگیم لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد[الاخلاص112: 3] . ولی خب اگر معنا را بگیریم فرزند، در مورد ایشون میتونیم بگیم، ایشان فرزند ندارد و فرزند کسی نیست. یعنی پدر و مادر ندارد. در مورد عزرائیل، در مورد اسرافیل، در مورد میکائیل، در مورد اشیای مختلف از موجودات ما میتونیم این آیه ۳ رو اگر به معنای فرزند بگیریم، اطلاق کنیم. پس اگر معنا رو بگیریم فرزند، معنای ولد رو بگیریم فرزند، اینجا به تناقض می خوریم خیلی تعدادی از اشیاء و موجودات رو میشه دنبال کرد که مصداق این هستند که فرزندی ندارند و زاده ی کسی نیستند، فرزند کسی نیستند. پس این معنا نمی تونه فرزند باشه. این معنا نمی تونه زاده شدن باشه، به معنای فرزند. این معنا نمی تونه به معنای این باشه که مثلاً ما به انسانی میگیم که تو ولد کسی هستی، مولود کسی هستی و او والد تو هست و در معنای فرزند این رو تلقی کنیم. اینجا نمیتونه معنا فرزند باشه.