التحاد
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
نزول کتاب بر بنده اش ( رسول الله ص )، تنها راه بدون اعوجاج و قائم بر مسیر الله
حمد، در قبال نزول کتاب توسط خداوند بر بنده اش
در آیه اول سوره کهف مطرح است که بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَ لَمْ يجْعَل لَّهُ عِوَجَا [الکهف18: 1] حمد خدایی که بر عبدش الکتاب را نازل کرد و به هیچ وجه برای الکتاب عوجی قرار نداد. ماجرای نزول کتاب بر رسول الله ص و اینکه برای کتاب عوجی نیست رفتار در قبال این باید چه باشه الحمدالله آیا ما این رفتار را داریم سرآغاز سوره کهف این ماجرا است این رفتار را باید داشته باشیم ماجرای الکتاب بر رسول الله ص رو می بینی نزول کتاب بر رسول الله ص رو شنیدی الحمدالله حس شما باید این باشه الحمدالله خدایا من تا الان فکر میکردم اگه به من ماشین بدی خونه بدی غذای خوب بدی رفقای خوب بدی موقعیت خوب بدی امکانات خوب بدی باید شکر تو کنم باید بگم الحمدالله فکر میکردم که اگه به من توفیق بدی برم در بهشت در جنت باید بگم الحمدالله، الحمدالله که منو بردی بهشت حالا ممکنه بحث حمد در این ها هم مطرح باشد ولی فکر نمیکردم شما بر یک کس دیگری کتاب نازل کردی اون کتاب هم یک ویژگی داره تمام حال من باید حمد تو باشه به خاطر این کاری که برای او کردی الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَ لَمْ يجْعَل لَّهُ عِوَجَا [الکهف18: 16] بله به خاطر اینکه خدای متعال بر عبدش کتاب نازل کرده ما باید حمد خدا کنیم به خاطر همین یک موضوع الحمدالله باید بر عالم حاکم باشه خدایا به من چیزی ندادی مثلاً خدای نکرده کسی ممکنه بگه من فلان مشکل رو در زندگی دارم فلان مسئله برام حل نشده خونه ندارم ماشین ندارم شغل ندارم پول ندارم یکسری نعمات مد نظرم بوده اونها رو از جانب خدای متعال دریافت نکردم باشه به خاطر نزول کتاب توسط خدای متعال بر عبدش باید بر شما و همه عالم حمد خدا حاکم باشه این مسئله مهمه این را در وجودمان پررنگ کنیم سوره کهف یعنی بکَن جدا شو یعنی از این فکر ها آقا اینجا به من این رو دادی اینو بده اینجا چقدر خوبه اینجا چقدر فضای خوبی داره به من بیشتر بده یعنی از اینها بکَن بیا بیرون.
مسیر سوره کهف التحاد است یعنی کندن از تمام غیر خدایی ها ، یعنی عبور از و لم یکن له کفواً اَحَد
راه سوره کهف مسیر سوره کهف مسیر التحاد ست مسیر کندن و جدا شدن هیچ چیزی به جز الله هیچ چیزی به جز حضور در فی الله قیمت نداره من هیچ محل استقراری پیدا نمیکنم به جز الله راه این است سوره کهف یعنی این یعنی بکَن خدایا حمد تو که الکتاب را بر عبدت نازل کردی که ما این خط الکتاب رو بگیریم و بیاییم شما تصور کنید خدای متعال ما انسانها را می آفرید شرایط حاکم بر تکتک ما انسان ها رو هم عالی ترین شرایط قرار میداد عالی ترین شرایط به لحاظ نعمات هر کدوم از ماها را در یک بهشت بزرگ می آفرید و خونه هامون این جنات بود و با هم این جنت هامون همسایه بود و به تعداد همه انسانها از ابتدا تا انتها جا که کم نبود همین آسمان اول جا کم نداره همین آسمان ستارگان جا برای این موضوع کم نداره که بیشتر داره به هر کدوممون به اندازه یک منظومه شمسی محیط میداد و در اختیار قرار میداد همین آسمان اول برای انسان ها جا کم نداشت و بهترین امکانات را قرار می داد و بهترین شرایط را قرار می داد ولی الکتاب بر عبدش نازل نمی کرد راهی به سوی خودش نمیگذاشت میگفت الی الابد مرگ و میر هم ندارید الی الابد همین جا بمانید ما انسان ها اگر چنین شرایطی بر ما حاکم میشود ما در ضرر و زیان بودیم ما در خسران بودیم الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَ لَمْ يجْعَل لَّهُ عِوَجَا، قَيِّمًا [الکهف18: 2-1] بله باید به سوره کهف اینطور نگاه کرد سوره کهف یعنی حرکت الی الله کَندن یعنی جدا شدن، سوره کهف یعنی حرکت در مسیر التحاد یعنی تنها جایی که شما میتوانی از موضوعات دیگه جدا بشی و آنجا مستقر بشی اون فی الله هست این به جز با الکتاب علی عبد خدا نزول الکتاب علی عبد خدا شدنی نیست هر راه دیگری کجه شما از هر مسیر دیگری اگر پیش می رفتی اون مسیر کج بود اون مسیر عوج بود هیچ شکل دیگری هیچ مسیر دیگری وجود نداره بجز این راه اگر این راه رو نری شما در عالم در حضور غیر الله باقی می مونی شما می مونی و غیر الله سوره کهف یعنی همه موقعیت های غیر الله را رها کن بین خودت و همه موقعیت های غیر الله جدایی بیانداز فاصله بیانداز این راه از این مسیر شدنی هست نزول عَلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ، أَنزَلَ عَلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ [الکهف18: 1] خدا نازل کرده بر چه کسی عَبْدِهِ چه چیزی را الْكِتَابَ، الْكِتَابَ دو تا ویژگی داره در این جا مطرح است برای طی این طریق الکتاب دو ویژگی دارد به هیچ وجه عوج برای الکتاب نیست و دوم الکتاب قائم است خدای متعال الکتاب رو قیم قرارداده دائماً قائم قرار داده در الکتاب قعود نیست شما اگه به الکتاب اتصال پیدا کنی نمی مونی در غیر الله ساکن نمیشی الکتاب صفت قیم هست خدای متعال اگر الکتاب قیم بر عبدش نازل نمیکرد ما نمیدونستیم چه جوری باید در عالم قعود در غیر الله بکَنیم جدا بشیم و بریم چگونه باید در عالم قیام کنیم الی الله نمیدونستیم خدای متعال الکتاب قیم را قرار داد در عالم که ما یاد بگیریم که ما با اتصال به الکتاب قیم قائم بشیم قیام کنیم قیام کنیم الی الله قیام کنیم در کندن و جدا شدن از غیر الله همین مطلب را در بحث اصحاب کهف ببینید در آیه چهاردهم مطرح است که وَ رَبَطْنَا عَلىَ قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُواْ[الکهف18: 14] وصل شدند به الکتاب قیام کردند خدای متعال قلوب شان را به هم اتصال داد وقتی که وصل شدند به الکتاب و از قیم بودن الکتاب اثر گرفتند خدای متعال قلوب اونها رو محکم کرد و آنها مسیر جدا شدن از غیر الله و حرکت به سمت الله و سکونت فی الله رو اختیار کردند بله اینجا باید گفت الحمدالله به خاطر نزول َعلىَ عَبْدِهِ الْكِتَابَ اگه باغ و بوستان و این موضوعات مهم باشه الحمدالله تا یک جایی جواب میده تا یک جایی هست شما دیگه عالی ترین نعمات رو دریافت کنی دیگه دریافت کردی تموم شده اهل بهترین جنات در بهترین موقعیت های جنات آخِرُ دَعْواهُمْ چی هست أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين[یونس10: 10] چرا خدایا حمد تو که در این موقعیتی که هستیم در موقعیت جنات که ما رو اینجا رها نکردی همچنان راه الی الله به سمت فی الله باقی است سوره کهف یعنی در هیچ موقعیتی به جز فی الله سکونت نباید داشت جایگاه نباید گرفت سوره کهف یعنی پشت سر گذاشتن همه غیر الله سوره کهف یعنی طی کردن آیه چهارم سوره توحید یعنی از عالم از هر احدی غیر الله از هر موقعیتی غیر الله باید عبور کنی الی الله و موقعیت تو باید بشه فی الله.