بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

کسب صفات و رشد سالکان در موقعیت های کهف و رقیم در مسیر توحید الی الله

پلکان حرکت در بحث مهم توحید الی الله با دو بحث صفات و بحث موقعیت ها ظرف ها، ظرف های استقرار، موقعیت های استقرار، در سوره کهف پیش میره و انشاالله تعالی این دو بحث رو در سوره کهف دنبال خواهیم کرد

دو گام برای متصفین به فتیه : شرک زدایی و زیاد شدن هدایت

از جمله اولین صفات حرکت در مسیر توحید صفت فتیه هست معناش چی هست ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمْ وَ زِدْنَاهُمْ هُدًى [الکهف18: 13] خود این فتیه دو مرحله داره ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمْ مرحله اول زِدْنَاهُمْ هُدًى مرحله دوم ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمْ [الکهف18: 13] گام اول شرک زدایی است زِدْنَاهُمْ هُدًى گام دوم این مسیر هست که خدای متعال شما رو از این نقطه شرک زدایی برداره و به سمت موقعیت مسیر توحید الی الله به سمت اولین موقعیت مهم توحید الی الله که کهف هست ببره. زِدْنَاهُمْ هُدًى [الکهف18: 13] یعنی اونها را حرکت بده تبیین کن و حرکت بده به سمت کهف.

کهف؛ اولین موقعیت سالکان، ذیل بحث ملتحَد بودن خدا در مسیر توحید الی الله

پس یک صفات هست و در کنارش یکسری موقعیت ها، موقعیت های در مسیر توحید الی الله جایگاه‌ها ظرفهای زمان، یکسری خونه ها یکسری محیطها یکسری تحت پوشش بودن ها یکسری جایگاهها که شما برید اونجا دست هایی که باید بالا سر شما باشه یکسری دست پوشش دهنده، فضای محافظت کننده یکسری ملجأها. به تعابیر درون سوره کهف این ها کهف ها، کهف ها در مسیر ذیل بحث ملتحَد بودن خدا این ها موقعیت هاست موقعیت اول کجاست الکهف، الکهف ذیل چه بحثی است اصلا چرا کهف در عالم مطرح است چرا کهف در توحید الی الله مطرح است چون خدا ملتحَد هست ملتحَد بودن خدای متعال از صفات خدای متعال است حاکم بر عالم حاکم بر هر کجایی که احدی غیر الله مطرح است ذیل این ملتحَد بودن خدای متعال موقعیت های مختلفی ایجاد میشه مثل الکهف برای حفاظت سالکان توحید خدا از غیر الله و برای پرورش آن ها و برای رشد آنها ببینید بحث الکهف فقط برای حفاظت نیست بحث ملتحَد فقط به عنوان پناهگاه حفاظت نیست موقعیت حفاظت و موقعیت رشد های عجیب و غریب شما این مسیر را حرکت می‌کنید در توحید الی الله یکسری صفات به دست میارید الان لازم است وارد یک موقعیتی بشید به دو دلیل 1- حفاظت از غیر 2- صفات جدید، رشدی جدید، باید وارد این موقعیت بشید ذیل بحث ملتحَد بودن خدای متعال اولین گام بحث الکهف است.

الرقیم؛ دومین موقعیت سالکان، ذیل بحث ملتحَد بودن خدا در مسیر توحید الی الله

گام بعدی بحث الرقیم هست موقعیت الرقیم ملتحَد بودن خدای متعال در اوج هست حاکم بر عالم هست و ذیل این ملتحَد بودن خدای متعال موقعیت‌هایی برای موحدان الی الله سالکان توحید الی الله ایجاد شده منبعث از ملتحَد بودن خدای متعال در بین راه در بین راهی که هنوز شما در بین اغیار هستی در فضای غیر الله هستی وقتی شما در فضای ملتحَد بودن خدای متعال وارد میشی خدای متعال شما را از همه عالم جدا کرده از همه غیر الله ، شما هستی و فضای لم یلد، شما هستی و فضای لم یولد،

بله در سوره کهف این دو فضا پیش میره افراد صفاتی را کسب می کنند در مسیر توحید الی الله رشد می کنند صفاتی را کسب می کنند در منزلگاه های بین راهی قرار می گیرند اولین منزلگاه عالی و بسیار خوب در بین راه منزلگاه الکهف است مدتی در منزلگاه الکهف می مونند خدای متعال آنقدری که لازم بداند این ها رو در منزلگاه الکهف نگه میداره، تر و خشکشون میکنه صفات شون رو رشد میده گوشهاشون رو میبنده دیگه چیز دیگری نشنوند آنگونه که یک پدر و مادر از فرزندی نگهداری می کنند بسیار بهتر از اون از آنها نگهداری میکنه به اونها صفات میده اصحاب کهف رو خدای متعال از کهف به تعبیری در کهف برشون گردوند این موقعیت را برایشان قرار داد که می خواهید از کهف بیرون بروید برگردید مثل کسی است که راه الله رو داره میره و به منزلگاه اول رسیده خدای متعال این موقعیت را پیش پاشون قرار داد که آیا می خواهید از این منزلگاه برگردید برید دوباره به فضای قبلی تون؟ فضای قبلی تون هم خوب شده قبلا دشمنانی داشتید می‌خواستند شما را بکشند الان اینجوری نیست الان برید موقعیت خوبی پیدا میکنید فضای کهف فضای فرار از دشمنان و یک پناهگاه از دشمنان نیست فقط این نیست و این موضوع توش بسیار کمرنگ است فضای کهف فضای رشد است فضای کهف فضای دست به کار شدن مستقیم خدا در رشد، شما اونجایی که، شما اصلاً متوجهش نیستی خدای متعال در کهف انسان ها را رشد میده، اصحاب کهف در کهف و وقتی که خدای متعال موقعیت خروج از کهف و خروج به سمت برگشت رو پیش پاشون قرار داد آنها نپذیرفتند و خارج نشدند و این مسیر توحید الی الله را ادامه دادند.