بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
عداوت و خروج از عدالت نسبت به اهل بیت علیهم السلام تأثیرِ همراهی با شَنَانُ قَوْم
معنای مغفول در لَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْم .... أَن تَعْتَدُواْ : عدم انحراف عموم مومنین با شنائتِ شنائت کنندگان نسبت به طرف دوم عقود
یک معنا از لَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْم .... أَن تَعْتَدُواْ[المائده5: 2] ، اینه که شما نسبت به شنائت کنندگانِ با طرف دوم عقود، شنائت کنندگان نسبت به اونها با شنائت این شنائت کنندگان، از راه منحرف نشید از مسیر حق منحرف نشوید که تعدی کنید، تعدی کنید از حدود خدا و از عقدی که بستید. تعدی کنید از آن عقودی که بستید تعدی کنید نسبت به اون پیمان ها و عهدهایی که بستید. شما عهد بستید با این افراد. شنائتِ شنائت کنندگان نسبت به این افراد باعث نشه که شما نسبت به آنها تعدی کنید. این یک سطح معنای مهم از این جمله هست و مغفول. عرض شد این جمله توجه به این جمله یکی از اصلیترین موضوعات مربوط به ظهور امام علیه السلام است. چرا امام زمان ع غایب است؟ نه به خاطر شانئین، به خاطر اینه که مومنین بسیاری ممکن است با شانئین همراهی کنند و از مسیر حق خارج بشند و به امام تعدی کنند. این اصلاً یکی از علت های اصلی غیبت امام زمان صلوات الله علیه است. یکی از علتهای مهم، ارتقاء اجتماع به سوی ظهور امام علیه السلام، ارتقاء اجتماع مومنین برای ظهور امام علیه السلام یعنی به سطحی برسی که شانئین نتوانند مومنین را همراه خود کنند برای تعدی به امام ع. موضوعی که در طول تاریخ همیشه اتفاق افتاده. از دوران رسول الله ص اتفاق افتاد از بعد از رسول الله ص شدت گرفت شانئین عموم مومنین را همیشه همراه کردند برای تعدی به جانشینان و خاندان رسول الله ص. عموم مومنین رو همراه کردند برای تعدی به طرف دوم عقود، طرف دوم عهد ها و پیمان ها. عموم مومنین را همراه کردند نسبت به تعدی در قبال اثنی عشر جانشین رسول الله ص، اثنی عشر امام بعد از رسول الله ص.
دلیل ظلم بر اثنی عشر: پیروی مومنین از عداوت شانئین علیه ائمّه اطهار علیهم السلام
آنقدر این همراهی زیاد بود که در دوران ولادت دوازدهمین از جانشین رسول الله ص ولادت ایشان باید مخفی بمونه. فرصت و امکان آشکار شدن حتی ولادت ایشان وجود نداره. چرا؟ چون شانئین نسبت به این اثنی عشر امام آنچنان مومنین را همراه خود کردهاند که اگر این ولادت آشکار بشه مومنین تعدی میکنند. مومنین در شنائت کردن شانئین همراهی می کنند با این شانئین. اتخاذ عداوت میکنند از عداوت شانئین، نه این که نسبت به شانئین عداوت میکنند. در شنائت شانئین نسبت به اثنی عشر امام عداوت وجود دارد، شانئین اتخاذ عداوت میکنند، نه تقابل عداوت میکنند، مومنین اتخاذ عداوت می کنند از شانئین، نسبت به آن کسانی که شنائت دارند نسبت به آنها عداوت میکنند. مومنین میشوند عدو طرف دوم عقود، عدو اثنی عشر امام، پیروی می کنند از عداوت شانئین، مومنین این کار رو می کنند. أَن تَعْتَدُواْ ، یعنی پیروی کنندگان از عداوتِ شانئین نسبت به آن کسانی که شانئین دارند نسبت به آنها عداوت انجام میدهند در سطح شنائت. اینها از عداوت این شانئین پیروی میکنند. همون عداوت را اتخاذ می کنند. این تاریخ اسلام است. این تاریخ دوازده امام بعد از رسول الله ص است. تاریخ همه دوازده امام. حتی تاریخ امام زمان ص هست. تاریخ ولادت امام زمان ص است. تاریخ غیبت امام زمان ص است. ریشه فجایع در تاریخ نسبت به اثنی عشر امام بعد رسول الله ص همینجاست.شنائتِ قومِ شنائت کننده هست که مومنین را از مسیر حق خارج کرد. خداوند فرمود لَا يجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] ، مومنین چی شدند؟ یجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] ، یعنی شانئین آمده اند که ابتر کنند خاندان رسول الله ص رو. شانئین برای این آمدند. برای این موضوع باید چه کار کنند؟ مومنین را از مسیر حق بیاورند بیرون همراه کنند و الا سپاهی از مومنین کنار خاندان رسول الله ص باشند که اینها نمیتوانند آنها را ابتر کنند، باید مومنین را از مسیر حق بیاورند بیرون. میشه یجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] . یجْرِمَنَّ الذین آمنوا. شانئین با هدف ابتر کردن خاندان رسول الله ص نسبت به مومنین چه می کنند؟ یجْرِمَنَّ المومنون. مومنین را از مسیر ایمان خارج می کنند، از مسیر حق خارج می کنند همراه خودشون می کنند، همراهشون کجاست؟ این که اونها هم تعدی کنند، اتخاذ عداوت کنند نسبت به خاندان رسول الله ص. همراهی کننده در عداوت شانئین. این مسئله، مسئله تاریخ اسلام است، مسئله فجایعی است که در تاریخ اسلام نسبت به اهل بیت علیهم السلام انجام شده نسبت به تمامی اهل بیت ع انجام شده. اگر این یجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] . در تاریخ اسلام اتفاق نمی افتاد شانئین نمی توانستند اهل بیت ع رو به شهادت برسانند. هرکجا این یجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] . با شدت بیشتری اتفاق افتاد شنائت شانئین خودش را بیشتر نشان داد. داستان کربلا چرا اتفاق افتاد؟ چون این یجْرِمَنَّكُمْ[المائده5: 2] . برای مومنین، این یجْرِمَنَّ الذین آمنوا، با شدت بیشتری اتفاق افتاد، مومنین از مسیر منحرف شدند از حق منحرف شدند و پیروی کردند از عداوت شانئین.
رفتار مناسب در برابر میثاق: قیام برای خدا و شهادت به قسط و عدم خروج از عدالت نسبت به میثاق در برابر شنائت شانئین
در مورد همین جمله در آیه ۸ می فرماید که يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَ لَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ عَلىَ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرُ بِمَا تَعْمَلُون[المائده5: 8] . ای مومنین قوام باشید لِله شهدا بالقسط. اینگونه باشید حواستون به این موضوع باشه دشمن شما رو، شانئین شما رو از مسیر حق گمراه نکنند بر اینکه لَا يَجْرِمَنَّكُمْ عَلى، بر اینکه عدالت نورزید، عدالت نداشته باشید. این کدوم مومنین هستند؟ مومنینی که میثاق براشون مطرح شده. مومنینی که میثاق در ذیل اکمال دین براشون مطرح هست. در آیه دوم مومنینی هستند که عقود براشون مطرح است، در آیه هشتم مومنینی هستند که میثاق در ادامه اون عقود براشون مطرح است. اولا نسبت به میثاق نسبت به میثاق در اکمال دین، یک مطلب عملی به آنها گفته میشه در ذیل اون میثاق یک مطلب عملی گفته میشه كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلَّهِ شهَدَاءَ بِالْقِسْطِ[المائده5: 8] . شهدا نسبت به چه چیزی؟ شاهدان نسبت به میثاق. شهادت بدهید نسبت به میثاق. شما شاهد نسبت به میثاق بودید. شاهد وار نسبت به میثاق قیام کنید، قیام کننده باشید، قوام باشید یه قیام کننده استوار و محکم باشید برای خدا بِالْقِسْطِ[المائده5: 8] . شما باید اینجوری باشید. میثاق گرفته شد حالا باید چی باشید ؟ حالا باید قیام کننده باشید یک قیام کننده محکم مبتنی بر میثاق. مبتنی بر میثاق در کجای آیه است؟ مبتنی بر شهادت نسبت به میثاق. فقط بگید شاهد باشید کافی نیست. فقط اینکه شاهد میثاق باشید کافی نیست. فقط اینکه بگویید اشهد ان علی ولی الله کافی نیست، این میشه شهدا، شما باید قوام باشید. مبتنی بر این شهادت قوام باشید لله ... بالقسط. قیام کننده باشید یه قیام کننده استوار یک قیام کننده محکم. شدیداً قیام کننده باشید در خصوص میثاق. شدیداً قیام کننده باشید در راه میثاق. در حالی که شهادت میدید شدیداً قیام کننده باشید و اینجا یک خطر شما رو تهدید میکنه شنائت قوم شانئین. شانئین شما را تهدید میکنند که شما را از مسیر حق خارج کنند به دلیل این خروج از مسیر حق، از مسیر حق به گونهای خارج می شوید که از عدل خارج بشی. تهدید برپایی، نحوه رفتار در قبال برپایی ظهور امام علیه السلام. شما باید قوامین بالقسط باشید. بر اساس شهادت به میثاق قیام کننده محکم، شدیداً قیام کننده بالقسط باشید. شانئین میایند شما را منحرف می کنند که حتی بالعدل هم نباشید از مسیر عدل خارج می کنند. بله این آیات تاریخ اسلام هست. شما ببینید چرا اینقدر مومنین در کنار رسول الله ص دشمن شدند با اهل بیت رسول الله ص؟ چرا دشمن شدند؟ چرا دشمنی کردند؟ چرا همراه شدند؟ چرا همراه شدند با شانئین؟ پاسخش اینجاست، اینها دشمن شدند شما میگید فلانی کنار رسول الله ص در رکاب رسول الله ص جنگید جزء الذین آمنوا است. با اثنی عشرِ امام دشمن شد چه کسی اونها رو دشمن کرد؟ آنها به چه واسطه دشمن شدند؟ به واسطه شانئین به واسطه همراهی با شانئین. خدای متعال اینجا تذکر را به آنها داد گفت حواستون باشه شانئین شما رو دشمن نکنه. ببینید این تذکرات در اواخر عمر رسول الله ص هست اواخر دوران رسالت رسول الله ص است، در اواخر دوره به مومنین تذکر میده، میگه مومنین حواستون باشه شانئین شما رو نکشونند از راه نبرند اونور. خیلی مهمه.