بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
سوره توحید از عجایب معرفت الله
سورهی توحید از عجایب است، یعنی همه جای قرآن از عجایب است ها، ولی حالا که الان سوری توحید رو نگاه می کنیم به حسب این چند آیه مختصر، به ظاهر مختصر، به واقع مفصل، از عجایب هست، از عجایب معارف در سوره توحید است، از عجایب معرفت الله در سوره توحید است، از عجایب معرفت نسبت به عالم، نسبت به اشیاء عالم، در سوره توحید هست، از عجایب معرفت و از عالی ترین معارف ولایت الله در سوره توحید است، لُبّ کلام دینداری برای همه اشیای عالم، برای انسانها، در سوره توحید است. اگه شما بخوای یک کلمه حرف بزنی آقا من می خوام دیندار باشم، چگونه دیندار باشم؟ عرض میشه سوره توحید. عالی ترین مسیر، بهترین مسیر، سوره توحید است. اون اتصالی که انسان رو از سقوط نجات میده. اگه شما بخوای مجموعه چند آیه رو معرفی کنید که کسی به اون چند آیه تمسک کنه و سقوط نکنه و به بیراهه نره کجا باید بره؟ کدوم آیه قرآن رو، کدوم مجموعه از آیات قرآن رو باید متمسک بشه؟ اون سوره توحید است. بله سوره توحید از عجایب معرفت الله است. رئوس معرفت الله در سوره توحید است. شاخص معرفت الله در سوره توحید است. اصلی ترین و عالی ترین معرفی خدای متعال در سوره توحید هست. یعنی معرفی از خدای متعال در سوره توحید است که جای دیگر قرآن نیست، هست به این شکل بیان نشده. اگر جای دیگر قرآن هم شما اون رو بیابید به این شکل نمی یابید، به این شکل ساختارمند، منظم. این سوره، سوره ی معرفی خداست، سوره ی عالی ترین معرفی خدای متعال هست. سوره توحید اینطور هست. چهار آیه کوتاه و مختصر، چهار معرفی عالی و منحصر به فرد از خدای متعال، چهار معرفی که فقط اینجا این معرفی صورت گرفته. بقیه جاهای قرآن، بقیه آیات قرآن، بخشی از یکی از این معرفی هاست، تفسیری، بیانی از یکی از این معرفی هاست. معرفی مقام احدیت خدا در سوره توحید است. معرفی مقام صمدیت خدا در سوره توحید است. معرفی لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد [الاخلاص112: 3] ، در سوره توحید است، فقط هم همین جاست. معرفی کفو نداشتن خدای متعال در سوره توحید است. چهار آیه، چهار معرفی بی نظیر، عالی و جامع. همه معرفت الله، همه شناخت خدا، همه ویژگی های خدا، ذیل همین چهار معرفی، ذیل همین چهار عنوان هست. هر کجا هر بحثی است، هر معرفی، هر توصیفی، هر معرفتی از خدای متعال است، جاش ذیل همین چهار معرفی بی نظیر و شاخص از خدای متعال هست. تبیین بخشی از یکی از این صفات مطرح برای خدای متعال هست.