بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ
سه نهی خداوند به رسول الله ص در مورد ماجرای اصحاب کهف
وقتی خداوند متعال اصحاب کهف رو پیش میبره در آیه ۲۲ ، در اواخر آیه، خدای متعال به رسول الله ص می فرماید که، فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَ لَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا [ کهف18: 22] . در آیه بعد می فرماید وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَىْءٍ إِنِّیِ فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا [ کهف18: 23] . بحث اصحاب کهف پیش اومده، اصحاب کهف مبعوث شدند. موضوعاتی در مورد بین اصحاب کهف مطرح است، بعد از اون، موضوعاتی برای قوم اصحاب کهف مطرح است، قبل از این موضوع، موضوعاتی برای فضای حاکم بر اصحاب کهف، در درون کهف مطرح است، در ادامه آیه ای که در بین قوم بحث هست که عده و عدد اصحاب کهف چه تعداد است، خدای متعال به رسول الله ص میفرماید، قُل رَّبِّى أَعْلَمُ بِعِدَّتهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ [ کهف18: 22] ، و از اینجا یک نتیجه گیری میکنه برای رسول الله ص. سه دستور، سه گام برای رسول الله ص اینجا مطرح است، فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا [ کهف18: 22] . ، سه گام، سه دستور، در قالب سه نهی، برای رسول الله ص مطرح است، لَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِراً ،وَ لَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا، وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَىْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا، إِلَّا أَن يَشَاءَ الله [ کهف18: 22.23] . این سه نهی، این سه موضوع، برای رسول الله ص، ارتباطش به بحث کهف و اصحاب کهف چیست؟ در دو نهی اول، مستقیم موضوع درخصوص اصحاب کهف است. در نهی سوم، موضوع فاعلیت برای شی هست، فاعلیت در خصوص اشیاء. خب اینجا باید بحث بشه که این ارتباط این موضوعات، به اون مواردی که در خصوص اصحاب کهف مطرح است، چه چیزی هست؟