بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

الی الله؛ هدف نهایی حرکت بشر و خوبان عالَم

هدف اصلی انسان حرکت الی الله است نه نعمات و صراط و بهشت

مسیر حرکت بشر و خوبان بشر الی جنَّه نیست، الی نعمات نیست، الی صراط نیست، الی خیلی از این موضوعات نیست. اینها مطرح هست ها، اینها هدف نیست. اصلی ترین مسیر و هدف الی الله هست. الی خودِ الله. این خیلی مهمه. به این موضوع فکر کنیم. به این موضوع عمیق تر فکر کنیم. مسیر خود الله هست. مقصد خود الله هست. مسیر رو به سوی، حرکت به سوی خود الله هست. الی الله، این مهمه. بقیه موضوعات دستاویز ها، منزلگاه ها، ارابه ها، ماشین ها، خودروهای حرکت این مسیر هستند. بهشت چیه؟ شما از جنت صحبت ها می بینید، چی هست؟ آیا جنت مقصد هست؟ خب رسیدی به جنت یعنی تمام شد؟ توصیفاتی که از جنت می شنویم یک منزلگاه هست، یک سکونتگاه هست برای حرکت الی الله. تقریباً همه موضوعات مثبتی که شما می‌بینید اینگونه هست، برای حرکت الی الله. خود الله هدف هست. خود اون صحنه‌ای که شما با کلام الله مواجه میشید، با تکلیم از جانب خداوند متعال مواجه میشید، این تازه گل سرسبد این مسیر میشه. اون منزلگاه ها مهم نیستند.

معراج رسول الله حرکت به سمت الله بود، نه بهشت و ...

ببینید بزرگترین این تجربه رو یک نفر در گذشته انجام داده، کی هست؟ سید ما رسول الله صلوات الله علیه، این رو طی کرد و رسید در آسمان ها در معراج، مسیر معراج حرکت آسمان ها، بهشت های مختلف همه رو دید، از همه آنها عبور کرد. اگه مسیر اونجا بود که اونجا می موند. بهشت ها رو دید، سرزمین های مختلفی که رو دید رفت، رفت به افق اعلا، عبور کرد، قاب قوسین، قاب قوسین تا کجا؟ فاصله قاب قوسین هست به کجا، به بهشت؟ نه، بهشت ها را که عبور کردند. قاب قوسین تا الله. در مسیر الی الله عبور کرد، اَدنی مِن قاب قوسین. اینجاست مقصد. مقصد اینجاست نه بهشت ها، نه جنات، نه جنات متعدد، نه بزرگترین و مرتفع ترین جنات، نه جنت فردوس، نه جنات عدن، اینجا مقصد نیست. اینها مقصد نیستند. الله مقصد هست. صفات الله مقصد هست و الله مقصد هست. خود خدا مقصد هست.

بهشتها، به مثابه خانههای اهل بیت علیه السلام، برای حرکت بهتر به سمت الی الله

بهشت ها چی هستند؟ یه نگاه به بهشت ها اینه، من خودم اینگونه تعریف می کنم بهشت ها رو، برای خودم، البته خب برگرفته از معارف تعریف می کنم، بهشت ها خونه های اهل بیت علیه السلام هستند، اتاقهای خانه اهل بیت علیهم السلام هستند در سرزمینهای در مقاطع و دوره های آینده. شما رو میبرند تو اون خونه ساکن می کنند، شفاعت. می فرمایند بیا تو خونه ما. بیا تو خونه ما الی الله. الی الله با هم باشیم. الی الله با هم حرکت کنیم. همانگونه که دنیا دوره ای برای ماندن نیست و مقصد خداست، بهشت ها هم دوره‌ای برای ماندن نیستند، مقصد خداست. شما اونجا هستی که الی الله حرکت کنی. اونجا هستی که حرکت الی الله برای شما یسیر تر باشه، برای شما شرایطی فراهم تر باشه. اونجا هستی که بهتر فرا بگیری تا اهل تسبیح خداوند باشی. اونجا هستی که بهتر فرا بگیری تا اهل تحمید خدا باشی. اونجا هستی که الی الله حرکت کنی.

حرکت در مسیر معرفت الله، حتّی در بهشت

ماها الله رو فراموش میکنیم. مسیر الی الله است فراموش نکنیم. وکیل الله است فراموش نکنیم. مقصد الله هست فراموش نکنیم. همه عالم بر مدار معرفت الله است. همه حرکت شما باید بر مدار معرفت الله باشه. همه عالم رو بشناسی، الله رو نشناسی به درد نمیخوره. همه دنیا رو بشناسی همه اشیا دنیا را بشناسی، دنیا را عرض می‌کنیم، از این دانشمندان به روز باشی، خوب بشناسی، عمیق بشناسی، الله رو نشناسی، در جهل هستی. این علم به درد نمیخوره، علم نافع نیست. همه عقبی رو بشناسی، الله رو نشناسی به درد نمیخوره، این علم نافع نیست. همه داستان، همه تلاش ها باید به خاطر معرفت الله باشه. از معرفت الله که غافل باشی یک چرنده ای بیش نیستیم. حتی اون زمانی که در بهشت هستیم بر فرض که در بهشت باشیم. حالا اونایی که از معرفت الله غافل هستند به درجات بهشت نمی رسند. بر فرض که یک کسی رو گرفتند و گذاشتند در بهشت، در بهشت با اون توصیفات بلند مرتبه، وقتی از معرفت الله غافل باشی چه به درد میخوره؟! مثل اینه که یک فردی رو در دنیا بهش باغ و بستان زیادی دادند، بسیار متنعم هست ولی از معرفت الله غافل هست. حالا عاقبت در عقبی در آخرت این اتفاق نمی افته. کسی که غفلت داره از الله در جنات هم قرار نمیگیره. این متنعم شدن در آخرت شرطش ایمان به الله و حرکت در مسیر معرفت الله هست. یعنی همون جا هم افراد غافل نمی شوند. بزرگترین دغدغه اهل بهشت، معرفت الله هست. بزرگترین و بیشترین تلاششون حرکت برای معرفت الله هست. حرکت برای الی الله هست. مسابقه اینجاست. افراد در بهشت برای آن چیزهایی که محتوم هست مسابقه دارند. برای آن چیزهایی که در پستوها، نه به عنوان پستوها، در پشت ها، هست مسابقه دارند. برای نوشیدن قطراتی که به اونها معرفت الله تزریق می کنه مسابقه دارند.

تثبیت قدم ها بعد از یوم الورود همراه امام حسین علیه السلام نزد خداوند

خدا انشاء الله توفیق بده که ماها گام های محکمی در مسیر معرفت الله برداریم، در معیت اهل بیت ع. اهل بیت ع ما رو زیر بال و پرشون بگیرند، رها نشیم. تنها نشیم و همراه اونها حرکت کنیم. اللهم الرزقنا شفاعت الحسین یوم الورود. خدایا امام حسین ع اون موقعی که من وارد آخرت میشم، منو زیر پر و بالِ خودش بگیره، من تنها نباشم. امام حسین ع منُ زیر پر و بالش خودش بگیره و با امام حسین ع حرکت کنم. و ثبت لی قدم صدقٍ عندک مع الحسین و اصحاب الحسین. کِی هست؟ این بعد از یوم الورود هست. میگه من وقتی وارد شدم امام حسین منو زیر پر و بالم بگیره، من تنها نباشم بعد در عندکَ، در نزد تو، می خوایم حرکت کنیم به سوی تو، قدم هام همراه امام حسین باشه، با او حرکت کنم. با او بیام به سوی تو. امام حسین ع اونجا منتظر هست که بعضی از افراد بروند. بروند همراه ایشون بشند. آخرین لما یلحقوا بهم[الجمعه62: 3] ، دیگرانی هستند که هنوز به آنها ملحق نشدند، قراره برند ملحق بشوند. خدایا میخوای ما را بعد از مرگ به کی ملحق کنی؟ ما قراره به کدام طایفه، به کدام قوم، به کدام امت، به کدام ولی، به کی قراره ملحق بشیم؟ آخرین لما یلحقوا بهم[الجمعه62: 3] . افرادی هستند که هنوز ملحق نشدند. امام حسین علیه السلام شب عاشورا ایستاد بعضی بروند بعضی بیایند. ولی افرادی هستند که ملحق نشدند. یه افرادی تا صبح عاشورا ملحق شدند. یه افرادی بروند، یه افرادی بیایند. نگاه نکنیم برای شب عاشورا برای رفتن بود، اون رفتنی ها که رفتنی بودند. برای این بود که بعضی بیایند. همه زندگیمون رو بگذاریم بر مدار این زمان. کدام زمان؟ زمان شب عاشورا، زمان ملحق شدن به حسین ع. در دنیا این زمان گذشته ولی در عقبی این زمان هنوز هست. در آخرت این زمان هنوز هست. شما برید، برید به او ملحق بشید. بریم و به امام حسین علیه السلام ملحق بشیم و با قدم هایی استوار و محکم در معیت امام حسین علیه السلام و اصحاب امام حسین علیه السلام الی الله حرکت کنیم، انشاءَلله. هدیه به پیشگاه امام حسین علیه السلام صلوات بفرستیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.