بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

نکاتی مشابه، در مقایسهی ماجرای موسی ع با ماجرای معراج رسول الله ص

مبارک بودن؛ شباهت مقصد معراج رسول الله ص و مقصد حرکت حضرت موسی ع

در ماجرای رفتن موسی علیه السلام به سمت اون شجره نورانی این ماجرا رو میشه با ماجرای معراج رسول الله صلوات الله علیه که در سوره اسرا هست مقایسه کرد. نکاتی در این ماجرای موسی علیه السلام وجود داره در شباهت به ماجرای معراج رسول الله صلوات الله علیه. در سوره نمل مطرح است که بُورِكَ مَن فىِ النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا [النمل27: 8] . ببینید شبیه همین ماجرا در اون ماجرای رسول الله صلوات الله علیه در سوره اسرا وجود داره، الَّذِى بَارَكْنَا حَوْلَهُ[الاِسراء17: 1] . مقصد معراج، مسجد الاقصاست. یعنی اون چیزی که رسول الله رفت درونش قرار گرفت، مسجد الاقصاست. پیرامون مسجد الاقصا حول مسجد الاقصا خداوند اونجا رو مبارک قرار داده. مقصد حرکت موسی النار هست. خداوند کسی که در نار هست و کسی که حول نار هست رو مبارک قرارداده.

نمایان شدن آیات خدا ؛ شباهت دیگری از مقصد معراج رسول الله ص و مقصد حرکت حضرت موسی ع

در سوره اسرا مطرح است، لِنُرِيَهُ مِنْ ءَايَاتِنَا[الاِسراء17: 1] . در ماجرای موسی علیه السلام به سوی این نار و ماجرای درون نار یکی از موضوعات مهم مطرح است که لِنُرِيَكَ مِنْ آياتِنَا الْكُبْرى‌[] .

اهمیت واژه النّار در ماجرای حضرت موسی ع

این واژه النار که در اون شجره مربوط به موسی علیه السلام مطرح هست فقط کلام موسی نیست مورد تایید خداست. اونجا واقعا النار هست. اونجا اسمش النار هست و موسی علیه السلام به سوی اون حرکت میکنه. خودش درون نار میره یا حداقل میشه مطرح کرد کسی درون اون نار هست. او نار مثبته او نار منفی نیست. خداوند کسی که درون اون نار قرار گرفته رو مبارک قرار میده. این بحث نار که برای موسی علیه السلام مطرح هست مطلب مهمیه. مدخل ورود موسی علیه السلام در مواجه شدن با یک سطح جدیدی از کلام الله هست.

تسبیح خداوند؛ شباهت دیگر مقصد معراج رسول الله ص و مقصد حرکت حضرت موسی ع

ببینید در مقایسه با ماجرای سوره اسرا، در سوره اسرا آیه اول می‌فرماد سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى‌ بِعَبْدِه[الاِسراء17: 1] ، در ماجرای موسی علیه السلام در آیه هشتم سوره نمل می‌فرماید که، فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِىَ أَن بُورِكَ مَن فىِ النَّارِ وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين[النمل27: 8] . اونجا گفت سبحان الذی، اینجا گفت سبحان الله رب العالمین.

آیا میشه مطرح کرد که این ماجرای حرکت به سمت نار برای موسی علیه السلام یه چیزی با عنوان معراج هست؟ یه چیزی شبیه اون ماجرای معراج که در سوره اسرا برای رسول الله صلوات الله علیه مطرح است. این حرکت به سمت نار شبیه حرکت الی مسجد الاقصاست برای رسول الله صلوات الله علیه. اونجا عنوان مقصد هست مسجد الاقصا، اینجا عنوان مقصد آن چیزی که موسی رویت میکنه و درست هم رویت میکنه هست النار. عنوان دیگر این النار هست وادی مقدس طوی و این رابطه بین این ماجرای النار برای موسی علیه السلام این ‌شباهت وجود داره با ماجرای سوره اسراء رسول الله صلوات الله علیه در سوره اسرا. یه بار باید اینجا بحث رو دید که در اینجا برای موسی علیه السلام بعد از این ماجرا هایی مطرح هست، برای رسول الله صلوات الله علیه هم بعد از اون، ماجراهایی مطرح است، بعد از اون معراج سوره اسرا.

شباهت بین ماجرای میقات موسی ع، با معراج رسول الله ص در سورهی نجم

یه رابطه هم شباهت بین ماجرای میقات موسی علیه السلام وجود داره با معراج رسول الله صلوات الله علیه در سوره نجم. اینجا در میقات موسی علیه السلام وقتی مطرح هست که موسی به میقات رفت و مورد کلام خدا قرار گرفت بعد از اون تبعش چی هست؟ به دنبال رویت رب هست. برای پیامبر صلوات الله علیه در سوره نجم همین بحث مطرح است. وقتی مورد کلام رب قرار گرفت فَأَوْحى‌ إِلى‌ عَبْدِهِ ما أَوْحى[النجم53: 10] ، بعدش بحث رویت مطرح هست که اونجا رویت رب هست. اونجا دیگه بحث رویت آیات نیست. رویت آیات هم برای رسول الله صلوات الله علیه بوده ها ولی در معراج دیگری مطرح است.