بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

تمام وجود رسول الله صلوات الله علیه و آله در معراج فقط برای خدا

چهار گام رسول الله ص در معراج پس از عبور افقِ اعلی

رفتار رسول الله ص رو در سیر معراج ببینیم. هیچ چیزی چشم او را پر نمیکنه. در مسیر معراج رسول الله ص با فضاهای بزرگی مواجه میشه، تا کجا آمده؟ در این مسیر رسول الله ص حرکت میکنه، اشیاء مختلفی را میبینه، با موضوعات مختلفی مواجه میشه، عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى [النجم53: 5] . شَدِيدُ الْقُوَى او را تعلیم می کنه. ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى[النجم53: 6] ، رسول الله استوی پیدا میکنه، آنقدر بالا میاد انگار بر همه چیز مسلط است. وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‌[النجم53: 7] ، در بالاترین افق قرار می گیرد، در جایگاه‌هایی با نام افق ها یعنی آفاق، او در بالاترین افق از آفاق قرار میگیره. أُفُقِ الْأَعْلى[النجم53: 7] مِن آفاق، در بالاترین افق از افقها قرار میگیره، اینجا متوقف نمیشه. اینجا این تسلط بر اشیاء، این استوای بر اشیاء، این عالی ترین موقعیت در افق ها، رسول الله ص را متوقف نمیکنه، چشم او رو نمی گیره. ثمَّ دَنَا فَتَدَلى‌[النجم53: 8] ، مسیر رو ادامه میده، نزدیک میشه، سیر به سوی الله بعد افق اعلی، بعد از مرحله افق اعلی سیر الی الله ادامه دارد. چهار گام اینجا سیر هست، دَنَا[النجم53: 8] ، این قدم اول هست. تَدَلّى[النجم53: 8] ، این قدم دوم هست. فَكاَنَ قَابَ قَوْسَينِ[النجم53: 9] ،‌ این قدم سوم هست. أَوْ أَدْنى‌[النجم53: 9] ، این قدم چهارم هست. سیر الی الله بعد از جایگاه افق اعلی، دقت کنید نه سیر الی الله برای رسیدن به جنت، و نه برای رسیدن به جنات. بعد از افق اعلی، بعد از عالی ترین افق در بین آفاق که وجود دارد رسول الله ص در اون جایگاه قرار گرفت و بعد از اون سیر رو حرکت کرد. دَنَا، قدم اول، سیر اول، سیر دوم، مرحله دوم، تَدَلى، سیر سوم، فَكاَنَ قَابَ قَوْسَين[النجم53: 9] ،‌ مرحله چهارم، أَدْنى مِن قَابَ قَوْسَينْ.‌

بهترین استفاده از سمع، بصر و فواد توسط رسول الله صلوت الله علیه و آلِه در معراج

در این مسیر پیش آمد تا به یک فضایی رسید که فضای دو مواجهه با خدای متعال است، دو شکلی مواجهه با خدای متعال هست، مواجهه سمعی و بعد مواجهه بصری. فَأَوْحَى إِلىَ‌ عَبْدِهِ مَا أَوْحَى[النجم53: 10] ، این مواجهه سمعی است. مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى[النجم53: 11] ، این مواجهه بصری است در الْفُؤَادُ [النجم53: 11] . عالی ترین استفاده و بهره مندی از سمع و بصر و فؤاد، در رسول الله ص اتفاق افتاد. در آیات قران داریم که خداوند متعال برای انسان سمع و بصر و فؤاد، قرار داده. در چند آیه این بحث مطرح است. وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَليلاً ما تَشْكُرُونَ[الملک67: 23] ، عمده افراد از این سمع و بصر و فؤاد، استفاده صحیح و لازم را ندارند، به جا استفاده نمی کنند. عالی ترین استفاده از سمع و بصر و فؤاد، توسط رسول الله ص اتفاق افتاد، در اوج معراج، در وقتی که از افق اعلی عبور کرد، سیر الی الله رو پس از جایگاه افق اعلی طی کرد به أَدْنى مِن قَابَ قَوْسَينْ رسید و اونجا بهترین استفاده از سمع و بصر و فؤاد که خدای متعال به همه انسان ها عطا کرده، برای همه انسانها قرار داده، بهترین استفاده رو از سمع و بصر و فؤاد، به کار گرفت. فَأَوْحَى إِلىَ‌ عَبْدِهِ مَا أَوْحَى [النجم53: 10] ، اونجا سمع در اختیار خدای متعال قرار گرفت، اون هم در اون مقام. اونجا بصر در مقام بصر الی الله قرار گرفت و رویت کرد آنچه را که رویت کرد و فؤاد، در بهترین جایگاه استفاده قرار گرفت، تکذیب نکرد آنچه را که بصر رویت کرد. بله رسول الله ص این مسیر رو طی کرد.