بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

بررسی ارتباط واژه های « طوی »، «ایمن» و « میقات »

عناوین سرزمین هایی که حضرت موسی ع و ابراهیم ع بر آن وارد شدند

در بحث مقطعی که موسی ع وارد وادی ایمن میشه. خب از موضوعاتی که اینجا مطرح است همین بحث وادی است. موسی ع وارد یک وادی میشه. عناوینی که برای این وادی هست چی هست؟ وادی الایمن، وادی المقدس طوی. این جایی که موسی ع وارد شده، هست وادی ایمن. همین ماجرا در ماجرای ابراهیم علیه السلام است وادی غیر ذی زرع. این ماجرا اونجا هم هست. این نیست ها ولی این دو بزرگوار با دو سر زمین مواجه هستند. در ماجرای ابراهیم علیه السلام هست وادی غیر ذی زرع، در ماجرای موسی ع هست وادی ایمن. در ماجرای ابراهیم علیه السلام هست، عند بیتک، در ماجرای موسی ع هست فی البقعه، یا نزدیک بقعه، درکنار بقعه. در مورد این وادی که موسی ع واردش میشه دو شکل این وادی مطرح است وادی ایمن و وادی مقدس طوی.

به دنبال راهی برای دستیابی به مفهوم واژه «طوی»

دو بار برای دو موضوع بحث طوی مطرح است یکی برای این وادی مقدس موسی ع واردش شده، یکی برای آسمان و آسمان ها. آسمان هم در آینده طوی خواهد شد. يَوْمَ نَطْوِي‌ السَّماءَ[الانبیاء21: 104] ، آسمان هم همینگونه خواهد شد. اینجا معنا می کنند به معنای در هم پیچیده. يَوْمَ نَطْوِي‌ السَّماءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُب[الانبیاء21: 104] . مثل یک سجل هست برای کتابها، خدای متعال یا مثلاً اون فرد مربوط، آسمان را یه فعلی روش انجام میده به عنوان نَطْوِي‌ السَّماءَ[الانبیاء21: 104] . شبیه همین فعل برای سجل است در مورد سجل است برای کتب. برای کتاب ها. آسمان رو وقتی این فعل رو براش انجام میدیم چی میشه؟ كَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعيدُه [الانبیاء21: 104] ‌. آسمانی که مورد این فعل قرار میگیره یعنی نَطْوِي‌ السَّماءَ میشه، میشه چی؟ میشه سماء طوی شده. وادی مقدس طوی کجاست؟ چیه؟ ببینید موسی علیه السلام وارد یک وادی میشه یک سرزمین ولی کدام بخش از این سرزمین؟ اون بخش از سرزمین که عنوانش طوی است این مهمه. موسی ع وارد این وادی میشه خدای متعال برای این وادی یک اسم دیگه هم قرار میده. یک اسمی که در واقع در دل این ماجرا است. یک اسمی که مربوط به سر منشا این ماجراست مربوط به ابتدای خلقت این سرزمین است. مربوط به سرآغاز خلقت این سرزمین است. موسی ع وارد سرآغاز این سرزمین میشه. میشه وادی مقدس طوی. خب این یه مطلب در مورد همین وادی مقدس طوی. همین وادی برای موسی ع به عنوان وادی ایمن هم مطرح است. ببینید ما یک وادی چند لایه داریم. در یک لایه این وادی، وادی ایمن هست در یک لایه این وادی، وادی مقدس است. همه یک وادی هستند.

رابطهی الطور با وادی المقدس و وادی الایمن

در بحث ماجرای وادی الایمن موسی علیه السلام یک بحث دیگر هم هست الطور. رابطه الطور و وادی المقدس چیه؟ رابطه الطور و وادی الایمن چیه؟ خدای متعال می فرماید که موسی ع از جانب طور ناری را درک میکنه و در آیه دیگر می فرماید که وَ نادَيْناهُ‌ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ [مریم19: 52] . ما از جانب طور ایمن به او ندا دادیم. بله یه ماجرایی هم موسی ع با بحث کوه طور داره. بحث طور داره که این ماجرای طور رو باید کجا دنبال کرد؟ اون زمانی که میفرماید كَلَّمَهُ‌ رَبُّه[الاعراف7: 143] ‌، در زمان میقات. موسی ع بعد از خروج سرزمین مدین بعد از این که از نزد شعیب بیرون میاد به سوی سرزمین وادی مقدس طوی حرکت می کنه. به سوی وادی ایمن حرکت میکنه. از جانب طور ندا میاد موسی ع از جانب طور مورد ندا قرار میگیره و وارد وادی ایمن میشه. وارد وادی مقدس طوی میشه. وارد وادی مقدس میشه که این وادی مقدس چیه؟ طوی. وارد وجه طوای وادی مقدس میشه. بله موسی ع وارد این وادی میشه این وادی مقدس. این وادی بسیار مرتفع این وادی ارتفاع گرفته. این وادی تقدیس شده. وادی تقدیس شده که طوی شده. اون صفت مقدس ارتفاع رو میرسونه طوی اصل بودن این بخش وادی نسبت به بعد دیگرش میرسونه یعنی ابتدائیتش رو می رسونه. اولیتش رو می رسونه. اول این وادی صفتش تقدیس است. تقدیس شده هست. صفتش مقدس هست. لذا وارد بُعد اول این وادی میشه که اون بُعدش مقدس هست. یعنی می خواد بگه که این وادی که شما میبینید از بالا به پایین هست. وارد وجه بالاتر شد بعضی از اشیا از پایین به بالا هستند. یعنی اولشون مقدس نیست بعدشان مقدس هست. مرحله بعدی شان مقدس است. رشد کرده. مرحله بعدی اون شیء مقدس هست. لذا شما به مرحله بعدی اون نمی تونید بگید طوی. موسی ع از وادی ایمن آغاز میکنه به کجا میره؟ به کوه طور در زمان میقات.