بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیِمِ

توحید خدا حاکم بر اهداف ماجرای کربلا

تمام موضوعات کربلا ذیل توحید خدا

در ماجرای امام حسین علیه السلام عالی ترین موضوع و پررنگ‌ترین موضوع، توحید خداست. مبارزه با ظلم هست، در این ماجرا وجود داره؟ بله وجود داره، ذیل توحید خدا. بحث آزادگی وجود داره؟ بله وجود داره ذیل توحید خدا؟ بحث سلحشوری و حماسه‌آفرینی وجود داره؟ بله وجود داره ذیل توحید خدا. آن چیز که رأس ماجراست، آن چیز که حاکم بر این ماجراست، توحید خداست. آن چیز که حاکم بر این ماجراست کلمه لا اله الا الله است. آن چیز که سبیل این ماجراست سیر در مسیر معرفت الله هست، سیر در مسیر توحید الی الله هست. این تو ماجرای امام حسین ع هست. امام حسین علیه السلام و ماجرای کربلا رو به سطح پایین تغییر ندهیم. اگر ماجرای امام حسین رو فقط به مبارزه با ظلم تعبیر کنیم، همین ظلم به امام حسین علیه السلام هست. امام حسین مظلوم خواهد بود اگر ما حرکت ایشان رو اگر ایشان را اگر کربلای ایشان را تنها به مبارزه با ظلم تبیین کنیم یا به مبارزه با ظلم و حماسه‌آفرینی تبیین کنیم. ماجرای امام حسین علیه السلام رو باید در ذیل توحید خدا دید. حاکم بر این ماجرا کلمه لا اله الا الله است.

لزوم بررسی ماجرای امام حسین ع در نظام توحید

ماجرای امام حسین علیه السلام را باید در نظام حرکت سوره توحید دید. نه فقط در یک بخشی از یکی از این معرفت های سوره توحید. مبارزه با ظلم مبارزه با حاکمان جائر و ظالم و غیر خدایی یکی از تبعات آیه چهارم سوره توحید هست و لم یکن له کفوا احد[الاخلاص112: 4] ، در نظام خدایی و در نظام حکمرانی خدا و در نظام حکومت خدایی کسی دیگری نباید باشه. کسی نباید اینجا قرار بگیره. اون کسی که مقابل ایستاده یزید لعنت الله علیه، خودش رو در نظام خدا شریک کرده. این رفتار این مبارزه با امثال یزید یکی از تبعات آیه چهارم سوره توحید هست. ماجرای امام حسین رو باید در نظام توحید دید.

لا اله الّا االله در دلِ وادی مقدس، حاکم بر ماجرای کربلا

خدای متعال وقتی موسی علیه السلام رو به این ماجرا میرسونه، موسی علیه السلام رو سیر می ده و در نظام تربیتی موسی علیه السلام ایشان به وادی ایمن می رسه، به وادی مقدس طوی میرسه. از همون سطح النار، وقتی موسی علیه السلام وارد النار میشه، وارد وادی ایمن میشه و وارد وادی مقدس میشه، نظام حاکم برای ایشون توحید مطرح میشه. نظامی که اینجا حاکم هست مطرح میشه و آن توحید هست. چیزی که اینجا مطرح هست خداست. موسی علیه السلام وقتی میاید تو این وادی به نزدیکی این نار که میرسه خدای متعال می فرماید که ببین اون کسی که در نار هست بسیار مبارکه. موسی علیه السلام میاید در این نار، با چی آشنا میشه؟ چه کسی اونجا معرفی میشه؟ إِنِّي أَنَا اللَّه‌[القصص28: 30] منم خدا. اینجا چی پررنگه؟ خدا، الله. منم خدا. اومدی تو این آتش مبارک ترین فرد در این آتش بود، حاکم بر این وادی هست، اون دست من هست. اون اسم من هست. اون فرد مبارک اون اسم من هست. این آدم رو می بینی این اسماء من هست. اینجا میدونی کی هست؟ میدونی چه کسی برکل این ماجرا حاکم هست؟ منم، إِنِّني أَنَا اللَّه‌ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا[طه20: 14] ، این رو ببین، پس فَاعْبُدْني‌ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري[طه20: 14] . بله نظام حاکم بر ماجرای امام حسین علیه السلام نظام توحید هست. بالا سر این ماجرا خداست. خدایی دور نه، خدایی که همونجاست. ماها گاهی خدا را دور می بینیم. خدا که اونجاست ما اینجاییم و کار و بارمون و این ماجرایی که درش هستیم. در ماجرای امام حسین علیه السلام خدا را دور نبین، خدا همونجاست، همونجاست در‌دل ماجرا.