توفیق سالها گرد هم نشینی دوستان خوب به یاد اهل بیت ع ؛ لطف خداوند در قرار دادن اهل بیت ع برای شیعیان ؛
عالیترین عناوین برای خداوند:الله، احدیت، صمدیت، غیر مولود، غیر والد، غیر کُفو ؛ عبور از آیه چهارم سوره توحید آغاز راه معرفت به الله ؛ لَمْ يَلِد مرز عبور از همه پدیده ها به سمت خودِ خدا ؛ لم یولد ورود به معرفت الله بدون دخالت دیگر اشیاء ؛ معرفت به اَحَدیت آن هم از دور، انتهای معارفِ عالی ترین اشیاء نسبت به خداوند ؛
لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد یعنی هیچ شیئی ذرّه ای از جنس خدا نیست ؛ درک الصمد در انتهای گام درک لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد ؛ لَمْ يَلِدْ یعنی تمام خلقت، آسمان ها و زمین و هرآنچه در بین آنهاست، و فراتر از آن چیزی از وجود خدا نکاسته اند ؛ النّور اولین مخلوق خداوند هم به واسطه ی خلقت به خدا متصل است و ذره ای از جنس خداوند در وجود نیست ؛ الصّمد یعنی عدم وابستگی خداوند به تمام صادره های خود ؛
چهار طریق شناخت معنای آیه لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد ؛ نقض معنای ولد به فرزند در آیه سوم سوره توحید با چند شاهد مثال ؛
حرکت ازآیه 4 سوره توحید جهت درک لایه های عمیق تر معرفت توحیدی ؛ مرحله اول حرکت به سمت الله آیه 4 سوره توحید یعنی تسبیح تنزیهی است ؛ حرکت اصلی در توحید به سمت اَحَدیتِ الله است ؛ اَحَدی را در حرکت به سمت اَحدیَّتِ الله شریک نکنید ؛ تسبیح تنزیهی مقدمه ورود به آیه ی لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَد است ؛ مرحله دوم حرکت به سمت الله آیه 3 سوه توحید یعنی "واحدیت خدا" است ؛
تمام مراحل سیر و سلوکی و معرفت توحیدی، نظام مند در سوره توحید وجود دارد ؛ لزوم دقیق شدن در معرفت توحیدی با توجه به مثالی از ماجرای حضرت موسی ع ؛
سیر صعودی در معرفت توحیدی، از آیه 4 تا آیه اول سوره توحید ؛ نکات بحث ولد در آیه سوم سوره توحید: مقام الهیت خاصِّ الله است و هیچ یک از اشیاء عالم هم جنس با او نیستند ؛