"الحمدلله" اولین و اصلی ترین گام در سیر معرفتی است ؛ امیر المومنین علی ع عالی ترین بهرهمندی از نعمات خدا در تحقق یأمُرُ بالعدل را داشته اند ؛
تبیین تفاوت ها و شباهت های افراد مثال زده شده در آیه 75 و 76 سوره نحل ؛ استفاده از نعمات الهی ذیل معرفتِ الحمدالله و در مسیر السّاعَه ؛ بهانه ای در راه استفاده از نعمات در مسیر الساعه وجود ندارد ؛ اتمام نعمات برای انسان ها با استفاده از نعمات در مسیر تحقق الساعه ؛ سه نوع رفتار در بهره مندی از نعمات که در سوره حمد مطرح شده است ؛ رفتار در قبال نعمات آزمون ورود به صراط ؛
خداوند متعال واثق کننده به میثاق ؛ بنای میثاق عهدی است که بسته شده ولی با تاکید فراوان ؛
سوره مائده در یک نگاه کلّی : تبیین نظام دینداری ؛ مغهوم عدل در معارف ؛ لزوم بررسی موضوعات جزئی سوره مائده در مسیر نظام دینداری ؛ لزوم شناخت صدق و عدل مطب در کلام خداوند باری تعالی ؛
آیات مربوط به اتمام نعمت ؛ بیان مراحل اتمام نعمت به رسول الله ص و حضرت یوسف ع ؛ بحث اتمام نعمت در فضای بحث تغییر قبله در آیه 150 بقره برای هدایت به صراط مستقیم ؛ بحث اتمام نعمت پس از بیان مقدمات نماز در آیه 6 سوره مائده ؛ بحث اتمام نعمت در آیه سوم سوره مائده، پس از اکمال دین و قبل از دین مرضی ؛ اتمام نعمت در آیه 81 سوره نحل و سیاق بحث ؛ مسیر بهره مندی از نعمات باید به سوی السَّاعَةِ باشد ؛ تحقق الحمدلله و عدل با رفتار صحیح در قبال نعمات و به کار گیری آن ها ؛ انسان در استفاده از نعمات در کدام مسیر است؟ مسیر بیهودگی نسبت به السّاعه با مسیر حمد و عدل نسبت به الساعه ؛ بحث اتمام نعمت در ارتباطِ دو سوره ی نحل و مائده ؛
تفاوت ایتای نعمت و اتمام نعمت ؛ سطوح دینداری ( مطرح شده در سوره مائده ) ؛ بیان اهمیت موضوع اتمام نعمت با ذکر مقدماتی بسیار گرانقدر در ابتدای سوره فتح ؛ برداشت موضوعاتی پیرامون اتمام نعمت از سوره مبارکه فتح ؛ مراحل مطرح شده در مورد اتمام نعمت برای حضرت یوسف ع ؛
دسته بندی انواع آفات در دینداری ؛ بزرگترین خطر برای دینداران سطح یک ؛ نقض میثاق آفتِ دیندارانی که میثاق برای شان مطرح شده است ؛ خروج از عدالت نسبت به میثاق آفتِ دیندارانی که به میثاق رسیدند ؛
منشور سه وجهی دینداری: شرعیات، یأس کفار، ولایت ؛ چگونه وارد دین اسلامِ مورد رضای خداوند شویم؟ ؛ میثاق با ولایت چون روح منجر به حیّ شدن اعمال دینی می شود ؛
پذیرش اعمال مخلوقاتِ مکلَّف فقط از طریق دین اسلام ؛ پذیرش بهترین رفتارها، حتّی از بهترین پیامبران تنها از طریق دین اسلام ؛
تاریخ صدر اسلام گواه بر این است که شانئین کمر بر قتل خاندان رسول الله ص بسته بودند ؛ وظیفه مومنان: قیام استوار بر اساس شهادت به میثاق ؛
معنای مغفول در لَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْم .... أَن تَعْتَدُواْ : عدم انحراف عموم مومنین با شنائتِ شنائت کنندگان نسبت به طرف دوم عقود ؛ دلیل ظلم بر اثنی عشر: پیروی مومنین از عداوت شانئین علیه ائمّه اطهار علیهم السلام ؛ رفتار مناسب در برابر میثاق: قیام برای خدا و شهادت به قسط و عدم خروج از عدالت نسبت به میثاق در برابر شنائت شانئین ؛
دو مجهول در جمله وَ لَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ ... أَن تَعْتَدُوا و پاسخ های احتمالی ؛ ذکر مصادیقی از عدم تعدّی نسبت به شانئین ؛